Bir tarafta yüz binlerce iş arayan genç, diğer yanda nitelikli aday bulamadığından yakınan şirketler...
Bu tablonun en can alıcı tarafını ise üniversite mezunu olsa dahi uzun süre iş bulamayanlar oluşturuyor.
Yani istihdama yönelik politika geliştirilmesinin sık dile getirilmesi boşuna değil.
İhracatın lokomotifi olmakla övünen otomotiv sektörü ise bu alanda geliştirdiği modelle diğer sektörlere öncü olabilir.
Sektördeki firmaların çoğu başta meslek liseleri olmak üzere otomotiv alanında eğitim veren yüksekokul ve üniversitelerle işbirliği yapıyor; hemen her firma meslek liselerinde laboratuvar kuruyor, fabrikasında uygulamalı eğitim veriyor, staj programları düzenliyor, yüksek lisans ve araştırma programlarına destek oluyor.
Bu çalışmaların bir kısmı sosyal sorumluluk projeleri kapsamında anılıyor.
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Makina Fakültesi Otomotiv Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Cem Soruşbay sektörün eğitime olan ilgisini şöyle değerlendiriyor:
""Otomotivdeki üretim kavramı, seri üretimden Ar-Ge ve teknolojiyle rekabete dayalı üretim modeline geçişle değişti.
Türkiye'de de üretimini lisans altında sürdüren yapının yerini Ar-Ge çalışmalarına önem veren yenilikçi yapı aldı.
Bu anlamda akademik ortamın sahip olduğu potansiyelden yararlanmak, özgün tasarım ve üretime önem veren sanayi kuruluşları için kaçınılmaz hale geldi.""
Sektörün önümüzdeki yıllarda Ar-Ge çalışmaları için daha fazla nitelikli elemana ihtiyaç duyacağını savunan Soruşbay, özellikle otomotiv mühendisliği bölümleri için sanayi ve akademik kurumların işbirliğinin artması gerektiğini belirtiyor.
Soruşbay'ın verdiği bilgiye göre birçok otomotiv firması İTÜ bünyesinde yürütülen çalışmalara destek oluyor.
Tofaş Eğitim Yöneticisi Aydın Başeski'ye göre sektörde sanayi ve üniversite işbirliğinin artmasında, Türkiye'nin Avrupa'nın üretim merkezi olma yolunda ilerlemesinin rolü var.
Başeski sektörün hem üretim alanında hem de ürün geliştirme alanında insan kaynağı ihtiyacının çok arttığını, yetkin insan kaynağının azlığının ise şirketleri zorladığını dile getiriyor.
Bu durum da mesleki eğitime olan ihtiyacı gündeme getiriyor.
Başeski şirketlerin mesleki eğitime verdikleri desteğin hem eğitim kalitesine hem de şirketlere katkı sağladığını düşünüyor.
""İşbirlikleri sayesinde adaylar şirkete daha çabuk adapte oluyor, daha kaliteli üretim yapıyor.
Diğer yandan, nitelikli bir eleman yetiştirmek için bazı mesleklerde yıllar süren eğitimler gerekiyor.
Bu da şirketler için ayrı bir maliyet kalemi.
Bu sektör dünyayla rekabet edecekse maliyetlerini minimuma indirmek zorunda."" Başeski otomotiv şirketlerine yeni mezunlara yönelik uzun staj programlarının sayısını artırmalarını öneriyor.Mercedes-Benz Türk İnsan Kaynakları Müdürü Salih Ertör, ekonomik hedeflerine ulaşmak isteyen her işletmenin öncelikleri arasında insan kaynağına yatırımın geldiğini ifade ediyor.
Mesleki eğitim bu bağlamda önemli bir adım.
Ertör sanayi kuruluşlarının eğitim kurumlarını hem bilgi birikimi hem de finansal açıdan desteklemesi gerektiğini savunuyor.
Hem ülke eğitimine katkıda bulunmak hem de eğitimli personel kaynağı yaratmak adına eğitim kurumlarına destek verdiklerini söyleyen Doğuş Otomotiv Operasyondan Sorumlu Genel Müdürü Ali Barut ""Özellikle bizim gibi bu konuda büyük yatırım yapan ve kendileri de eğitim veren firmalar sektörün okulları haline geldi"" diyor.
Barut önümüzdeki dönemde yapılabilecekleri, devletin eğitim kurumlarını iyileştirme çalışmalarına ağırlık vermesi, eğitime daha fazla kaynak ayrılarak okulların donanım yönünden hazır hale getirilmesi, üniversitelerdeki otomotiv mühendisliği bölümlerinin sayısının artırılması ve sektörün eğitim çalışmalarına yönelik yatırımlarına devam etmesi şeklinde sıralıyor.
TOFAŞ'IN ÜNİVERSİTE DESTEĞİ
Tofaş, 20 yıldan bu yana Uludağ Üniversitesi Teknik Bilimler Yüksek Okulu Otomotiv Bölümü öğrencilerine fabrikasında pratik eğitimler veriyor.
Ayrıca bölümün eğitim malzemeleri temin ediliyor. Tofaş yetkilileri yeni teknolojileri öğretim görevlileriyle de paylaşıyor.
Şirket son olarak İtalya - Torino Politeknik Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi'nin birlikte gerçekleştirdiği Otomotiv Mühendisliği Yüksek Lisans Programı'na sponsor oldu.
10 ildeki 12 endüstri meslek lisesindeki hayata geçecek 'FIAT Teknik Öğretim Programı'nın çalışmaları da sürüyor.
DOĞUŞ SINAVLA ÖĞRENCİ ALIYOR
Şişli ve Kartal Samandıra endüstri meslek liselerinde açılan Doğuş Otomotiv Volkswagen Eğitim Laboratuvarları'nda her yıl 52 öğrenci öğrenim görüyor.
Laboratuvarlar diğer meslek liselerindekilerden farklı olarak kendi müfredatını uyguluyor.
Sınav ve mülakat sonrası bölüme seçilen öğrenciler Doğuş Otomotiv Teknik Eğitim programlarına dahil öğretmenlerle çalışıyor.
Öğrencilerin ayrıca yurtiçi ve yurtdışında farklı proje ve eğitim çalışmalarına katılmaları için de destek veriliyor.
FORD OTOSAN'IN GELECEK PLANLARI
Ford Otomotiv 1986'dan bu yana Sakarya ve Kocaeli üniversitelerinin meslek yüksek okullarındaki otomotiv programlarına destek oluyor.
Okuldaki eğitimler fabrikadaki eğitimlerle destekleniyor.
Kocaeli Üniversitesi Gölcük Otomotiv Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin fabrikada aldıkları eğitimler ders kredisi olarak kabul ediliyor.
5 yılda beceri eğitimine katılan öğrenci sayısı 557 olmuş ve bu öğrencilerin 97'si Ford'da çalışmaya başlamış.
Ford Otosan Koç Holding'in yürüttüğü 'Meslek Lisesi Memleket Meselesi Projesi' çerçevesinde 20'ye yakın okulun sorumluluğunu almış; otomotiv alanını seçen öğrenciler için destekleyici projeler üretilmesi planlanıyor.ÇELİK MOTOR'DAN İŞ İMKANI
Çelik Motor, endüstri meslek liselerine yönelik olarak başlattığı Kia Motors teknoloji eğitim laboratuvarlarının ilkini 2007'nin Mart ayında Kartal Samandıra Endüstri Meslek Lisesi'nde açtı.
Çelik Motor'un yapılandırdığı Kia Otomotiv Teknolojileri Atölyesi'nde her yıl 20 öğrenciye eğitim verilerek iş imkânı sağlanıyor.
CİTROEN'İN ÇALIŞANLARI LİSEDEN
İki yıl önce Bağcılar Endüstri Meslek Lisesi'nde kurulan Citroen Laboratuvarı, Citroen bayilerine eğitimli teknik çalışan yetiştirmeyi amaçlıyor.
Laboratuvarın her türlü malzeme ve donanım desteği Baylas Otomotiv tarafından karşılanıyor.
Geçtiğimiz yıl ilk mezunlarını veren laboratuvarın eğitmenleri, Citroen Eğitim Merkezi'nde eğitim görüyor.
Mezun olan 20 öğrencinin 12'si bayilerde istihdam edilmiş.
MERCEDES-BENZ TÜRK'ÜN ÖĞRENCİ SAYISI ARTIYOR
Mercedes-Benz Türk kalifiye işgücünü endüstri meslek lisesi son sınıf öğrencisi stajyerlerin yetiştirildiği ve 1996'da kurulan Hoşdere Teknik Eğitim Merkezi sayesinde karşılıyor.
Proje stajyerliği kapsamı dışında, her sene 200 meslek lisesi, 300 meslek yüksekokulu ve 700 üniversite öğrencisi şirket bünyesinde yaz stajı ve zorunlu staj yapıyor.
Şirketteki açık pozisyonlar için stajyerlere öncelik veriliyor.
Ayrıca Türkiye'de ilk defa Sanayi Boyacılığı branşı Mercedes-Benz Türk'ün katkısıyla Küçükköy Endüstri Meslek Lisesi bünyesinde açılmış.
OYAK RENAULT'DAN STAJ PROGRAMI
Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışı doğrultusunda eğitim konusunda pek çok projeye imza atan Oyak Renault, teknik lise ve üniversite öğrencilerine staj olanağı sağlıyor, öğretim üyelerine yönelik eğitim çalışmaları gerçekleştiriyor ve bu eğitim kurumlarına araç, motor, teknik aksam ve ekipman desteği veriyor.Birçok eğitim ve araştırma projesini, TÜBİTAK ve üniversite destekli olarak yürüten şirket, bu projelerde ODTÜ, İTÜ, Uludağ, Boğaziçi, Bilkent, Sabancı gibi üniversitelerin öğretim üyeleriyle birlikte çalışıyor.
Ayrıca Otomotiv Teknoloji AR-GE Merkezi OTAM'da, üniversiteler ve bazı otomobil markalarıyla gerçekleştirilen projelere katkıda bulunuyor.
TOYOTA'NIN ÖNCELİĞİ LİSELER
Toyota Türkiye, sosyal sorumluluk politikası kapsamında 3 yıldan beri Adapazarı ilköğretim ve lise öğrencilerine yönelik olarak teknik proje yarışması düzenliyor.
Ayrıca meslek liselerine eğitim amaçlı motor, şanzıman ve kesit yaparak incelemeleri için komple araç temin ediliyor.
Toyota'nın satış ve pazarlama faaliyetlerini yürüten ToyotaSa ise Toyota Teknik Eğitim Programı (T-TEP) Laboratuvarı'nın ikincisini bu öğretim yılında Adana'da açtı.
1992-93 eğitim-öğretim yılında Şişli Endüstri Meslek Lisesi bünyesinde başlatılan proje, sektörün satış sonrası hizmetler alanında duyduğu 'yetişmiş teknik eleman' ihtiyacını karşılamayı amaçlıyor.
TEMSA'DAN EĞİTİM MERKEZİ
Temsa AŞ otomotiv sektörünün ihtiyacı olan teknisyenleri yetiştirmek üzere Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğiyle Samandıra Endüstri Meslek Lisesi'nde Temsa Eğitim Merkezi'ni açtı.
Bu yıl 45 öğrencinin eğitim gördüğü merkezden mezun olan öğrencilerin, Temsa ve Mitsubishi yetkili servislerinde istihdam edilmesi hedefleniyor.
Bu tablonun en can alıcı tarafını ise üniversite mezunu olsa dahi uzun süre iş bulamayanlar oluşturuyor.
Yani istihdama yönelik politika geliştirilmesinin sık dile getirilmesi boşuna değil.
İhracatın lokomotifi olmakla övünen otomotiv sektörü ise bu alanda geliştirdiği modelle diğer sektörlere öncü olabilir.
Sektördeki firmaların çoğu başta meslek liseleri olmak üzere otomotiv alanında eğitim veren yüksekokul ve üniversitelerle işbirliği yapıyor; hemen her firma meslek liselerinde laboratuvar kuruyor, fabrikasında uygulamalı eğitim veriyor, staj programları düzenliyor, yüksek lisans ve araştırma programlarına destek oluyor.
Bu çalışmaların bir kısmı sosyal sorumluluk projeleri kapsamında anılıyor.
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Makina Fakültesi Otomotiv Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Cem Soruşbay sektörün eğitime olan ilgisini şöyle değerlendiriyor:
""Otomotivdeki üretim kavramı, seri üretimden Ar-Ge ve teknolojiyle rekabete dayalı üretim modeline geçişle değişti.
Türkiye'de de üretimini lisans altında sürdüren yapının yerini Ar-Ge çalışmalarına önem veren yenilikçi yapı aldı.
Bu anlamda akademik ortamın sahip olduğu potansiyelden yararlanmak, özgün tasarım ve üretime önem veren sanayi kuruluşları için kaçınılmaz hale geldi.""
Sektörün önümüzdeki yıllarda Ar-Ge çalışmaları için daha fazla nitelikli elemana ihtiyaç duyacağını savunan Soruşbay, özellikle otomotiv mühendisliği bölümleri için sanayi ve akademik kurumların işbirliğinin artması gerektiğini belirtiyor.
Soruşbay'ın verdiği bilgiye göre birçok otomotiv firması İTÜ bünyesinde yürütülen çalışmalara destek oluyor.
Tofaş Eğitim Yöneticisi Aydın Başeski'ye göre sektörde sanayi ve üniversite işbirliğinin artmasında, Türkiye'nin Avrupa'nın üretim merkezi olma yolunda ilerlemesinin rolü var.
Başeski sektörün hem üretim alanında hem de ürün geliştirme alanında insan kaynağı ihtiyacının çok arttığını, yetkin insan kaynağının azlığının ise şirketleri zorladığını dile getiriyor.
Bu durum da mesleki eğitime olan ihtiyacı gündeme getiriyor.
Başeski şirketlerin mesleki eğitime verdikleri desteğin hem eğitim kalitesine hem de şirketlere katkı sağladığını düşünüyor.
""İşbirlikleri sayesinde adaylar şirkete daha çabuk adapte oluyor, daha kaliteli üretim yapıyor.
Diğer yandan, nitelikli bir eleman yetiştirmek için bazı mesleklerde yıllar süren eğitimler gerekiyor.
Bu da şirketler için ayrı bir maliyet kalemi.
Bu sektör dünyayla rekabet edecekse maliyetlerini minimuma indirmek zorunda."" Başeski otomotiv şirketlerine yeni mezunlara yönelik uzun staj programlarının sayısını artırmalarını öneriyor.Mercedes-Benz Türk İnsan Kaynakları Müdürü Salih Ertör, ekonomik hedeflerine ulaşmak isteyen her işletmenin öncelikleri arasında insan kaynağına yatırımın geldiğini ifade ediyor.
Mesleki eğitim bu bağlamda önemli bir adım.
Ertör sanayi kuruluşlarının eğitim kurumlarını hem bilgi birikimi hem de finansal açıdan desteklemesi gerektiğini savunuyor.
Hem ülke eğitimine katkıda bulunmak hem de eğitimli personel kaynağı yaratmak adına eğitim kurumlarına destek verdiklerini söyleyen Doğuş Otomotiv Operasyondan Sorumlu Genel Müdürü Ali Barut ""Özellikle bizim gibi bu konuda büyük yatırım yapan ve kendileri de eğitim veren firmalar sektörün okulları haline geldi"" diyor.
Barut önümüzdeki dönemde yapılabilecekleri, devletin eğitim kurumlarını iyileştirme çalışmalarına ağırlık vermesi, eğitime daha fazla kaynak ayrılarak okulların donanım yönünden hazır hale getirilmesi, üniversitelerdeki otomotiv mühendisliği bölümlerinin sayısının artırılması ve sektörün eğitim çalışmalarına yönelik yatırımlarına devam etmesi şeklinde sıralıyor.
TOFAŞ'IN ÜNİVERSİTE DESTEĞİ
Tofaş, 20 yıldan bu yana Uludağ Üniversitesi Teknik Bilimler Yüksek Okulu Otomotiv Bölümü öğrencilerine fabrikasında pratik eğitimler veriyor.
Ayrıca bölümün eğitim malzemeleri temin ediliyor. Tofaş yetkilileri yeni teknolojileri öğretim görevlileriyle de paylaşıyor.
Şirket son olarak İtalya - Torino Politeknik Üniversitesi ve Uludağ Üniversitesi'nin birlikte gerçekleştirdiği Otomotiv Mühendisliği Yüksek Lisans Programı'na sponsor oldu.
10 ildeki 12 endüstri meslek lisesindeki hayata geçecek 'FIAT Teknik Öğretim Programı'nın çalışmaları da sürüyor.
DOĞUŞ SINAVLA ÖĞRENCİ ALIYOR
Şişli ve Kartal Samandıra endüstri meslek liselerinde açılan Doğuş Otomotiv Volkswagen Eğitim Laboratuvarları'nda her yıl 52 öğrenci öğrenim görüyor.
Laboratuvarlar diğer meslek liselerindekilerden farklı olarak kendi müfredatını uyguluyor.
Sınav ve mülakat sonrası bölüme seçilen öğrenciler Doğuş Otomotiv Teknik Eğitim programlarına dahil öğretmenlerle çalışıyor.
Öğrencilerin ayrıca yurtiçi ve yurtdışında farklı proje ve eğitim çalışmalarına katılmaları için de destek veriliyor.
FORD OTOSAN'IN GELECEK PLANLARI
Ford Otomotiv 1986'dan bu yana Sakarya ve Kocaeli üniversitelerinin meslek yüksek okullarındaki otomotiv programlarına destek oluyor.
Okuldaki eğitimler fabrikadaki eğitimlerle destekleniyor.
Kocaeli Üniversitesi Gölcük Otomotiv Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin fabrikada aldıkları eğitimler ders kredisi olarak kabul ediliyor.
5 yılda beceri eğitimine katılan öğrenci sayısı 557 olmuş ve bu öğrencilerin 97'si Ford'da çalışmaya başlamış.
Ford Otosan Koç Holding'in yürüttüğü 'Meslek Lisesi Memleket Meselesi Projesi' çerçevesinde 20'ye yakın okulun sorumluluğunu almış; otomotiv alanını seçen öğrenciler için destekleyici projeler üretilmesi planlanıyor.ÇELİK MOTOR'DAN İŞ İMKANI
Çelik Motor, endüstri meslek liselerine yönelik olarak başlattığı Kia Motors teknoloji eğitim laboratuvarlarının ilkini 2007'nin Mart ayında Kartal Samandıra Endüstri Meslek Lisesi'nde açtı.
Çelik Motor'un yapılandırdığı Kia Otomotiv Teknolojileri Atölyesi'nde her yıl 20 öğrenciye eğitim verilerek iş imkânı sağlanıyor.
CİTROEN'İN ÇALIŞANLARI LİSEDEN
İki yıl önce Bağcılar Endüstri Meslek Lisesi'nde kurulan Citroen Laboratuvarı, Citroen bayilerine eğitimli teknik çalışan yetiştirmeyi amaçlıyor.
Laboratuvarın her türlü malzeme ve donanım desteği Baylas Otomotiv tarafından karşılanıyor.
Geçtiğimiz yıl ilk mezunlarını veren laboratuvarın eğitmenleri, Citroen Eğitim Merkezi'nde eğitim görüyor.
Mezun olan 20 öğrencinin 12'si bayilerde istihdam edilmiş.
MERCEDES-BENZ TÜRK'ÜN ÖĞRENCİ SAYISI ARTIYOR
Mercedes-Benz Türk kalifiye işgücünü endüstri meslek lisesi son sınıf öğrencisi stajyerlerin yetiştirildiği ve 1996'da kurulan Hoşdere Teknik Eğitim Merkezi sayesinde karşılıyor.
Proje stajyerliği kapsamı dışında, her sene 200 meslek lisesi, 300 meslek yüksekokulu ve 700 üniversite öğrencisi şirket bünyesinde yaz stajı ve zorunlu staj yapıyor.
Şirketteki açık pozisyonlar için stajyerlere öncelik veriliyor.
Ayrıca Türkiye'de ilk defa Sanayi Boyacılığı branşı Mercedes-Benz Türk'ün katkısıyla Küçükköy Endüstri Meslek Lisesi bünyesinde açılmış.
OYAK RENAULT'DAN STAJ PROGRAMI
Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışı doğrultusunda eğitim konusunda pek çok projeye imza atan Oyak Renault, teknik lise ve üniversite öğrencilerine staj olanağı sağlıyor, öğretim üyelerine yönelik eğitim çalışmaları gerçekleştiriyor ve bu eğitim kurumlarına araç, motor, teknik aksam ve ekipman desteği veriyor.Birçok eğitim ve araştırma projesini, TÜBİTAK ve üniversite destekli olarak yürüten şirket, bu projelerde ODTÜ, İTÜ, Uludağ, Boğaziçi, Bilkent, Sabancı gibi üniversitelerin öğretim üyeleriyle birlikte çalışıyor.
Ayrıca Otomotiv Teknoloji AR-GE Merkezi OTAM'da, üniversiteler ve bazı otomobil markalarıyla gerçekleştirilen projelere katkıda bulunuyor.
TOYOTA'NIN ÖNCELİĞİ LİSELER
Toyota Türkiye, sosyal sorumluluk politikası kapsamında 3 yıldan beri Adapazarı ilköğretim ve lise öğrencilerine yönelik olarak teknik proje yarışması düzenliyor.
Ayrıca meslek liselerine eğitim amaçlı motor, şanzıman ve kesit yaparak incelemeleri için komple araç temin ediliyor.
Toyota'nın satış ve pazarlama faaliyetlerini yürüten ToyotaSa ise Toyota Teknik Eğitim Programı (T-TEP) Laboratuvarı'nın ikincisini bu öğretim yılında Adana'da açtı.
1992-93 eğitim-öğretim yılında Şişli Endüstri Meslek Lisesi bünyesinde başlatılan proje, sektörün satış sonrası hizmetler alanında duyduğu 'yetişmiş teknik eleman' ihtiyacını karşılamayı amaçlıyor.
TEMSA'DAN EĞİTİM MERKEZİ
Temsa AŞ otomotiv sektörünün ihtiyacı olan teknisyenleri yetiştirmek üzere Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğiyle Samandıra Endüstri Meslek Lisesi'nde Temsa Eğitim Merkezi'ni açtı.
Bu yıl 45 öğrencinin eğitim gördüğü merkezden mezun olan öğrencilerin, Temsa ve Mitsubishi yetkili servislerinde istihdam edilmesi hedefleniyor.


