Otomobil üreticileri zaman zaman pazara sundukları yeni modeller yüzünden eleştirilirler. Özellikle bir önceki versiyon ile çok büyük farklar olmamasına rağmen ‘yeni’ olarak tanıtılan bazı modellerin aslında bir makyaj operasyonundan farklı olmaması bu eleştirileri biraz da haklı çıkarır. Diğer taraftan bazı üreticiler de makyaj adı altında öyle yenilikler yaparlar ki buna kendileri bile ‘makyaj’ demek istemezler. İşte bunun en son örneklerinden biri de Ford Focus. Kapsamlı bir makyaj ve teknik yenilenmeden geçirilen Ford Focus’taki yorum farkı çok açık bir şekilde görülüyor.
“Kinetik dizayn”ın ayak izleri
Yenilenen Ford Focus’un temel tasarım farkı markanın “Kinetik dizayn” felsefesinin belirgin bir şekilde işlenmiş olması. Focus’un genel karakteri korunarak belirgin dokunuşlar yapılan tasarım güncelliği ile rakiplerinin bir adım önüne geçiyor.
Yenilenen motor kaputu ve ön yüz otomobile daha kendine güvenen ve biraz da ukala bir hava vermiş. Profil tasarımında çok büyük bir değişiklik yerine ince dokunuşlar tercih edilmiş, aynalara entegre edilen sinyaller en belirgin değişiklik. Arka tarafta ise arka lamba grubu kullanılan cam ile kaliteli bir görünüme kavuşmuş. Tasarım, eski versiyona göre hem daha dinamik hem de markanın tasarım anlayışı ile uyumlu bir şekilde kaslı bir görünüme bürünmüş.
Yenilenen Focus’un iç mekânı da eskisine göre daha kaliteli ve albenili olmuş. Oturma alanı açısından ön taraf yeterli hacmi sunarken arka taraf eskisi gibi baş mesafesi açısından uzun boylu yolcular için biraz sorun yaratabilir. İç mekânda kullanışlılık açısından büyük bir sorun yok, bazı detaylarda kaliteyle çelişen hatalar görülse de bu genel çizgiyi bozmuyor. Focus’un 526 litrelik bagajı ülkemizin sedan tutkunluğuna önemli bir cevap olabilir.
Sürüş kalitesinde rakipsiz
Kullanıldığı tüm ülkelerde başarılı sürüş karakteri ile dikkat çeken Ford Focus, geliştirilen süspansiyon sitemi ile bunu bir adım daha ileri taşımış. Yol tutuş ve darbe emiş konusunda çok başarılı olan süspansiyonlar övgüyü fazlasıyla hak ediyor. Otomobilin direksiyon sistemi de oldukça başarılı. Tepkileri son derece belirgin, yönlendirme de çok başarılı.
Focus’da motor seçeneği çok geniş. Test aracımızdaki 100 HP’lik 1.6 benzinli motor sadece otomatik şanzıman seçeneği ile sunuluyor. 150 Nm tork üreten bu motor 4 ileri oranlı otomatik şanzıman ile performans adına çok fazla bir şey vermiyor açıkçası… Performans açısından beklentileri karşılamasa da vites geçişleri açısından konfora bir gölge düşürmeyen 4 ileri otomatik şanzıman, ancak üst devirlerde performansı hissettiriyor ki bu da sürücülerin özellikle şehir içinde bir hayli canını sıkabilir. Üstelik yakıt tüketimi de şehir içinde 11 litrenin üzerine çıkabiliyor. Bu yüzden Ford’un bir süre sonra kullanıma sunacağı Powershift adını verdiği çift debriyajlı şanzıman sistemini beklemek daha doğru olabilir. Otomobilin frenleri de son derece başarılı, hem duruş esnasında yalpalamalar olmaması hem de güvenlik mesafesinin altında durması Focus için önemli bir artı.
Donanımıyla da farklı
Focus’da birçok yeni donanım bulunuyor. Bunlardan en çok dikkat çeken 15 dereceye kadar dönebilen ve bu şekilde dönüş yönüne göre otomatik olan farları ayarlayan sistem. Otomobilde MP3, laptop vb. aletlerin şarj edilmesi için bir priz bulunması güncel ihtiyaçlar açısından önemli bir artı. Diğer bir dikkat çeken özellik ise “Ford Kolay Yakıt Sistemi” . Değişik bir yakıt giriş yerine sahip olan bu sistem sayesinde farklı bir yakıt araca konulmak istendiğinde araç pompa ucunu tanıyor ve bu yakıtın araca doldurulmasına izin vermiyor.
Focus’ın Türkiye’de çok geniş bir ürün yelpazesi var. Tabii fiyatlarda buna göre değişiyor. Trend ve Titanyum olmak üzere iki farklı donanım seçeneğiyle satışa sunulan Focus, 34.332 YTL’den başlayan fiyatlarla satılıyor. Özellikle Titanyum donanım seçeneğindeki üst düzey özellikler motor seçenekleri ile birleşince fiyat biraz artıyor. Örneğin test aracımızın baz fiyatı 41.705 YTL. Rakipleriyle karşılaştırıldığında fiyat açısından çok büyük bir eksisi yok, dolayısıyla fiyat açısından bir seçim yapmak kolay değil. Ama sürüş kalitesi ve güncel tasarım yüzü eskiyen rakipleri için ciddi bir tehdit./ Erkan Yavuz

