Genel Bilgilerİlk olarak 1998 yılı sonbaharında tanıtılan Yaris (Japonya'da Vitz), yollara 1999'da çıktı. Avrupa'da en başarılı Toyota modeli olan Yaris, 1.0 litre 65 HP, 1,3 litre 87 HP ve 1.5 litre 105 HP'lik benzinli, 1.4 litre 75 HP'lik turbo dizel motorlarla üretildi. Yaris'in ikinci nesli 2005 Frankfurt Otomobil Fuarı'nda tanıtıldı. Otomobil ülkemizde 1.0 litre 69 HP ve 1.3 litre 87 HP'lik benzinli motorların yanı sıra 1.4 litre 90 HP'lik yeni turbo dizel motorla da satılıyor. Bu motorlarda manuel şanzımanın yanı sıra Multi Mode adlı elektro hidrolik sıralı otomatik şanzıman da opsiyon olarak sunuluyor.Karoser, iç mekan Yeni Yaris, selefinin çizgisine sadık kalınarak büyütülmüş başka bir otomobil haline gelmiş. Boyu 110 mm, eni 35 mm, yüksekliği de 30 mm arttırılan Yaris'in, aks mesafesi 90 mm uzatılmış. Ama kabine girildiğinde ilk Yaris'e göre çok daha geniş olduğu hissediliyor. Yaris'in tasarımına bakıldığında, öncüsüne göre farlarının büyütülüp yüksekte konumlandırıldığı, burun yapısının uzadığı, tamponlarının genişleyerek düzleştiği ama tüm değişikliklere rağmen ilk Yaris'in sıra dışı genlerine sadık kalındığı görülüyor. Aerodinamik kaygılar uğruna yumurta formu benimsenen otomobilde giydirme tabir edilen parçalarla alt zemin düzleştirilmiş. Kabinde de arka kısımda zemin düzleştirilmiş. İç mekanda derin yerleşimli LCD ekranda görüntüye gelen gösterge tablosu kullanımı devam ediyor. Toyota, ilk Yaris'in tanıtımında bu tip göstergelerin klasik gösterge tablolarına göre yüzde 17 daha çabuk algılandığını ve daha kullanışlı olduğunu iddia etmişti ve hala da bunun arkasında. Ama bu bölümün seveni kadar sevmeyeni de çok. Yaris'in başta 45 mm artarak 880 mm'ye ulaşan ön-arka koltuk mesafesi olmak üzere bazı iç mekan ölçüleri kompakt sınıf modellerle rekabet edebilecek kadar yüksek. Boyutlardaki büyüme baş ve diz mesafeleri için de geçerli. Sıra dışı tasarımlı kokpit, müzik sistemi ve alt alta yerleştirilmiş kumandaya ev sahipliği yapan orta konsol ve gösterge panelini taşıdığı için simetrik olarak ikiye bölünmüş. Kokpitteki kumandaların kullanımına alışmak gerekiyor. Otomobilin koltuklarında sunulan oturma alanları ve diz mesafeleri oldukça başarılı. Asimetrik olarak katlanan sırtlıklar yatırıldığında tamamen düz zemin elde ediliyor. Yüksek değişkenlik ve kullanışlılık sağlayan bu sistem, Easy Flat adını taşıyor. Selefinde olduğu gibi yeni Yaris'te de arka koltukları 150 mm ileri-geri kaydırmak mümkün. Böylece aracın 272 litrelik bagaj hacmi 363 litreye yükseltilebiliyor. Bagaj zeminindeki parça çıkartıldığında 50 litrelik daha hacim elde edilebiliyor.Motor, performansToyota'nın Türkiye'de dizel motor macerası epey gecikmeli başladı. Ticari araçlar dışında binek modellerinin motor gamında yeni nesil dizellere pek sıcak bakmayan üretici, pazar payını kaybetmeyi bile göze alıp ülkemizde satılan yakıt kalitesinin belli bir düzeye ulaşmasını bekledi. Corolla'da da kullanılan 1.4 litrelik yeni nesil turbo dizel motor, common rail direkt enjeksiyon teknolojisine sahip değişken turbo geometrili bir makine. 1600 bar'lık püskürtme basıncıyla çalışan dizel motorun turbosunda motorun devrine bağlı olarak türbin kanatçıklarının (paller) açısını değiştirilerek düşük devirlerde turbo gecikmesi azaltılıyor. Böylece yüksek devirlerde de yüksek güç üretilmesi sağlanıyor. Maksimum torku olan 190 Nm'yi 1800-3000 d/d arasında sürekli olarak üretebilen motor, özellikle rölantideki sessiz çalışma karakteriyle dikkat çekiyor. Ama hız yükseldikçe motorun dizel tıkırtısı kaba bir uğultuya dönüşerek artıyor. 190 Nm'lik maksimum torkla gelen güçlü çekişin devamlılığı otomobille akıcı sürüşler yapılabilmesini sağlıyor. Test otomobilimizde ilk nesil Yaris ve Corolla Verso'da da kullanılan Multi Mode otomatikleştirilmiş sıralı şanzıman yer alıyordu. Vites değişimlerini elektro hidrolik bir mekanizma sayesinde otomatik olarak yapabilen manuel şanzıman, istenirse değişimleri sürücüye bırakabiliyor. Manuel kullanım modu özellikle yavaşlamalarda motor kompresyonundan destek almak için çok yararlı. Toyota bünyesinde daha önce kullanıldığı modellere göre vites seçiminde bocalama sorununu çözmüş görünen sistem bir düğmeyle Es moduna alınarak sportif sürüş özellikleri de sağlayabiliyor. Yokuşlarda yapılan kalkışlarda yaşanan geri kaydırma sıkıntısıyla ilgili bir önlem yok ama otomobile alışınca bu durum da sıkıntı olmaktan uzaklaşıyor. Otomobilin sergilediği dinamik sürüşe rağmen tüketimin düşük olması hayli etkileyici. Test koşullarında 100 km'de tükettiğimiz ortalama 5.7 litre motorin ekonomik karakteri yeterince ortaya koyuyor.Kullanım, konforYeni Yaris'in süspansiyonunda selefine göre en dikkat çekici değişiklik arka aksta torsiyon çubuklu süspansiyon kullanılması sayesinde stabilizatör kullanımından vazgeçilmesi. Ön aksta da stabilizatörlü McPherson tipi üçgen alt salıncaklara da yer verilmiş. Sürüşte diri hissettiren süspansiyon sistemi darbeleri emerken de oldukça başarılı. Ama gövdenin yüksek yapısı salınım ve zorlamalarda yığılmaları engelleyemiyor. Yaris'te kullanılan Smart Entry & Start System adlı akıllı giriş ve motor çalıştırma sistemi Nissan Micra'dakine çok benzeyen bir örnek. Araca yaklaşıldığında kilitleri açan sistem, kapının üzerindeki düğmeye basarak kapıyı açmayı sağlıyor. Sistemin iyi yanı, kumandayı kokpitte bir yere takmanın gerekmemesi, cepte olması yeterli. Otomobil park edildiği zaman Multi Mode şanzıman boşta da bırakılsa araç sabitlenmiş oluyor. Eğer viteste bırakılıp park edilirse tekrar çalıştırılmak istendiğinde Start/Stop düğmesine bir kez basarak vites kolunun kilitten kurtarılıp N pozisyonuna alınması gerekiyor. Daha sonra düğmeye ikinci basışta motor çalışıyor. Büyüyen mesafelerle ilk Yaris'e göre rahatlayan kabinde konfor düzeyi daha yüksek. Orta sertlikte ki süspansiyonun darbe emiştekl başarısına ek olarak yüksek yanaklı lastikler konfor düzeyini koruyor. Otomobilin diskleri büyütülerek güçlendirilen fren sistemi Corolla ve Avensis modelleri gibi kendinden emin duruşlar yapmasını sağlıyor. Dozlama hassasiyetiyle Yaris'i kolayca kontrol etmeyi sağlayan sistem panik duruşlarda da güven veriyor. Fren testlerinde saptadığımız 100 km/s - 38 metrelik duruş mesafesi güven verici.
Test ve Teknik Veriler
STANDART DONANIM
Sürücü ve yolcu hava yastığı, ABS+EBD, fren destek sistemi, klima, yol bilgisayarı, üç boyutlu dijital gösterge, direksiyoldan kumandalı radyo/CD/MP3 çalar, uzaktan kumandalı merkezi kilit, immobilizer, elektrikli ön camlar, hıza duyarlı ve yükseklik ayalı direksiyon, deri kaplı direksiyon simidi, asimetrik katlanabilir ve ileri geri kaydırılabilir arka koltukla Easy Flat koltuk katlama sistemi, elektrik kumandalı ve ısıtmalı yan aynalar, yükseklik ayarlı farlar

